Pismo.docx

Sa zadovoljstvom predstavljamo knjigu koja je posvećena vizuelnoj umjetnosti i multimedijalnim projektima autora – Ane Jovanovske i Branislava Lukića Luke, koju je izdao Antolog iz Skoplja (2020, maj) i ToPeeR Doboj (2023, decembar). U nastavku možete pročitati osvrt na knjigu Ivone Grgas Roknić, akademske umjetnice iz Rijeke.

Osvrt na knjigu Ane Jovanovske i Branislava Lukića Luke ‘Pismo.docx’

Umjetnost u svakom svom obliku, prati razvoj našeg društva kao i ekonomija, politika, obrazovanje, zdravstvo… U današnjem postmodernističkom shvaćanju svijeta, hiperprodukcija, materijalizam, i demokracija, skrivaju mnogo izbora upitne vrijednosti. Kroz prizmu profesionalne i svake individualne domene, u mnoštvu se ipak prepoznaju djela i zahvati u društvu, koji odskaču od populističkih vrijednosti kojima kao društvo slijepo težimo. Time takva djela zaslužuju pažnju i stvara se potreba da ih se naglasi i izdvoji iz gomile kao primjer vrijednosti koja se ne smije zaboraviti njegovati.
Knjiga „Pismo.docx“, koju su napisali dvoje umjetnika; Ana Jovanovska i Branislav Lukić Luka, iznenađenje je u mnoštvu današnjih, postmodernih književnih izdanja. Format knjige prati naslov djela. Jednostavno ocrtane korice knjige kao koverta s pismom, sadržavaju tekstualne dijaloge i likovne reprodukcije (ilustracije) dvaju umjetnika, kroz čije se dopisno komuniciranje putem e-pošte ostvaruje radnja. Ovo suvremeno djelo u obliku postmoderne nudi publici izvorne umjetnosti (književnost i likovnu umjetnost) kroz nov način.
Iako je razlika među autorima generacijska, određena i različitim podnebljem u kojem žive, jezično podijeljena na makedonsko ćirilično i bosansko latinično pismo, satkanost njihova duha, karaktera i iskustva (kojima se nadopunjuju), povezuje ih u promišljanju pred izazovima današnjeg života i zbližavaju ih iskrenim prijateljstvom i međugeneracijskim povjerenjem. Ana i Luka susreli su se na umjetničkim događajima, i povezao ih je jezik umjetnosti, prožet izazovima, hrabrošću i odgovornošću prema prošlosti, sadašnjosti i budućnosti svijeta u kojem žive. Luka je akademski umjetnik, živi u Bosni i Hercegovini. On je „ratnik mira“, plemenitog srca, jedan od generacije koja je preživjela ratne godine nakon raspada Jugoslavije. Bol i rane nisu u njemu ubile ljubav prema životu, prema čovjeku, prema mladima i budućnosti. Njegov način življenja i umjetničko stvaranje, srčano donose i kritiku prema stanju u svijetu koji ga okružuje, s ciljem da svijet možemo učiniti boljim. Ana je mlada djevojka, grafička dizajnerica iz Makedonije, na početku svog iskustvenog i umjetničkog života. Njezinu mladu dušu privatna bol (majka joj teško boluje) čini zrelijom naspram njezine generacije. Pisma Luki prikazuju njezin pogled na život, njezinu ranjivost, povjerenje, hrabrost i odgovornosti prema sebi i bližnjima (što se očituje u brizi o majci, o njezinom umjetničkom stvaranju, npr. kada promišlja o ulozi i funkcionalnosti umjetnosti). Komunikacija među autorima je spontana, nepatvorena, poput malog dnevnika u razdoblju od siječnja 2017. godine do prosinca 2018. godine.
Knjiga je autentično pisana, prevazilazi porijeklo, nacionalnost, vjeru, loša iskustva prošlog i sadašnjeg vremena (od posljedica ratnog doba, egzistiranja unutar globalizacije, do odlaska u svijet za boljim životom). Sadržajno ovo književno djelo daje britku kritiku nastalih vrijednosti življenja na području današnje Europe (Balkana), ali nudi i nadu, ako oni koji pročitaju knjigu, kroz formu i umjetnički pogled na današnje stanje, prepoznaju potrebite vrijednosti skrivene među retcima i umjetničkim reprodukcijama Ane Jovanovske i Branislava Lukića Luke. Svojim tekstualno-vizualnim sadržajem ovo književno djelo nenametljivo istražuje socijalnu i kulturnu antropologiju u sagledavanju složenosti bivstva pojedinca, a time i društvene zajednice.
Današnje vijesti donose šokantne agresivnosti, netrpeljivosti (političke, kulturne, gospodarske, nacionalističke…), a nerazumijevanje, manjak strpljenja, nepoštovanje različitosti i populizam, prekrili su poput korova aspiracije koje slave život odgovornog, slobodnog i sretnog čovjeka u svijetu koji je stvorio. Kao suvremeno djelo koje dotiče književnost i likovnu umjetnost, konceptualna poanta ovog djela briše razgraničenja jezika i jezičnog znaka, briše prostorno-vremenske koordinate, i procesom naracije i ilustracija akumulira značenje komunikacije, razumijevanje i povjerenje, koje podvrgnuto shvaćanju istine i realnosti ne doživljava krizu interpretacije.
Ova knjiga autentičnošću svojih autora, svojim sadržajem, serendipitetnom snagom donosi iznenađujuću dokumentarnu, političku, umjetničku, povijesnu i društvenu vrijednost razumijevanja i komunikacije unutar osobnih ljudskih, međunacionalnih i svjetskih odnosa.

Ivona Grgas-Roknić, univ. bacc. art., Rijeka, Hrvatska

Osvrt na knjigu Ane Jovanovske i Branislava Lukića Luke ‘Pismo.docx’ Logo
Osvrt na knjigu Ane Jovanovske i Branislava Lukića Luke ‘Pismo.docx’ 2